Pendamba redha-Nya

Pendamba redha-Nya

~ Music @ DimensiTintaku . .

Monday, February 7, 2011

:: Diet Pemakanan Rasulullah ::

JENIS MAKANAN 

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh sembarangan. Hal inilah penyebab terjadinya berbagai jenis penyakit seperti penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lainnya. Ini pun adalah diet junjungan besar kita juga, Rasullulah SAW. Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasullulah tidak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana baginda sangat pandai menjaga pemakanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau kita mengikut diet Rasullullah ini, kita akan dipelihara oleh Allah daripada menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.
 

  • Jangan makan SUSU bersama DAGING 
  • Jangan makan DAGING bersama IKAN 
  • Jangan makan IKAN bersama SUSU
  • Jangan makan AYAM bersama SUSU 
  • Jangan makan IKAN bersama TELUR
  • Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD 
  • Jangan makan SUSU bersama CUKA 
  • Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH: KOKTEL 


CARA MAKAN 

  • Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi. 
  • Tidur 1 jam setelah makan tengahari. 
  • Jangan sesekali tinggal makan malam. Individu yang tidak makan malam, akan dimamah usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. 

Rasulullah pernah mencegah kita makan ikan bersama susu, kerana ia mengundang penyakit.

Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+, sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan merosakkan usus kita. Islam juga mengajar kita supaya menjaga kesihatan seperti mengamalkan:
 

1. Mandi pagi sebelum subuh, sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak.
2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).
 
3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang-kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar daripada sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian tentang kepentingan sujud dalam sehari-harian. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.
 
4. Rasulullah juga mengajar kita supaya makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah-celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme bertindak sebagai percerna makanan untuk proses penghadaman yang lebih efektif)

~ "Islam itu shumul.."

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ade sesetengah yg dah aku amalkan. and ade yg kdg2 aku x alert sgt. contoh, bile mkn susu and daging. selalu terlupe ;)

    ReplyDelete
  3. hehe.. bese la tu..
    tp mmg biler dh tercampo2 mkn tu, mmg rase pning smcam je..

    ReplyDelete